Opkomst van Scania

Scania: Opkomst door slimme aanpak

Scania is ontstaan in 1891, tot 1971 heette het bedrijf Scania-Vabis.
Vabis betekend Vangfabriks Aktiebolaget I Södertalje.
Scania is afgeleid van het Zweedse woord Skåne, Scania is de Latijnse versie.
Skåne is de meest zuidelijkste provincie in Zweden.

De productie van dit merk kwam pas later op gang.
De eerste Scania-Vabis werd geproduceerd in 1902.

Maar toen ging het hard, vanaf 1905 produceerde Scania-Vabis haar eigen motoren.
Deze werden ontworpen door de Duitse ingenieur Wentzel.

In 1927 kwam er een nieuwe keuzemogelijkheid bij qua motor.
Het was een motor die tussen de benzine- en dieselmotor in zat, het was de Hesselman motor.

Beers presenteerde in 1946 voor het eerst op de Nederlandse beurs een vrachtauto- en bischassis van het merk Scania-Vabia.
Hierdoor kreeg Nederland het importeurschap.
In de jaren vijftig leverde Beers alleen van het merk Scania-Vabis de chassis van Diamond T. en motorfietsen van het merk Jawa.

In de jaren zestig steeg de afzet zo enorm te opzichten van de andere merken dat er besloten werd om zich alleen op het merk Scania-Vabis te richten.

Een paar jaar later was er een Spaans merk dat lichtere trucks produceerde dan Scania, het gaat om het merk Ebro.
Deze lichtere trucks zijn nog even in het assortiment opgenomen, helaas werd dit geen groot succes.
Scania was het merk dat kwam met de inspuitpomp met elektronische dieselregeling (EDC) dit was in 1987.
Vervolgens kwam er in 1991 een 11 liter-motor met turbocompound.
De 4-serie kwam in 1996 en was te herkennen aan een overschot aan elektronica.
In 2015 kwamen ze met een R-serie, deze had een hedendaags interieur en was verbeterd que stroomlijning.

in 2007 op de RAI showde Scania een nieuwe motor die zonder AdBlue, Euro 5 haalt.
Dit was een echte wereldprimeur. Zo kan je wel zeggen dat Scania zicht de laatste dertig jaar stevig heeft ontwikkeld en dat het merk sympathie van veel chauffeurs heeft.

De aller eerste truckfabrikant die in 2011 Euro 6-trucks in hun serie hadden, de R480 en de R440.